РЕКОМЕНДАЦІЇ ПСИХОЛОГА ДО НОВОГО НАВЧАЛЬНОГО РОКУ
Шановні вчителі, класні керівники 5-их класів! У процесі навчання у школі дитина проходить через ті чи інші кризові етапи, кожний із яких має свою специфіку, свої проблеми, що потребують особливої уваги педагогів, батьків та психологічної служби навчального закладу. Одним із цих етапів є перехід учнів початкової школи у середню. П’ятий клас – кінець дитинства, період, що безпосередньо передує підлітковому. У цей час діти відкриті та довірливо ставляться до дорослих, визнають їхній авторитет, чекають від учителів, батьків та інших дорослих допомоги та підтримки. Це відкриває великі можливості для виховних впливів. 5-ий клас – це період адаптації до середньої ланки школи. Адаптація – процес пристосування до нових умов чи вимог середовища, результатом якої має бути пристосування, що є показником життєвої компетентності індивіда. У 5-му класі діти переходять до нової системи навчання: «класний керівник – учителі-предметники», уроки проходять у різних кабінетах. Інколи діти навіть змінюють школу, у них з’являються нові однокласники. Більшість дітей переживає цю подію як важливий крок у своєму житті. Деякі пишаються тим, що вони подорослішали, інші мріють розпочати «нове життя». Незважаючи на таку гадану дорослість, п’ятикласник потребує ненав’язливого контролю, підтримки та допомоги, оскільки не завжди може сам зорієнтуватися в нових вимогах шкільного життя. Адаптація дитини до навчання у середній ланці школи відбувається не одразу. Це досить довгий процес, пов’язаний зі значними проблемами як об’єктивного, так і суб’єктивного характеру. Саме педагоги, батьки, фахівці психологічної служби мають допомогти дітям. Психологічні особливості молодшого підліткового віку Набуття почуття дорослості, прагнення відмежуватися від усього підкреслено дитячого – основна характеристика молодшого підлітка. Пошук власної унікальності, пізнання власного «Я». Заміна провідного виду діяльності – навчальної на спілкування – «Пізнання іншої, схожого на мене, дає можливість як у дзеркалі побачити і зрозуміти власне Я». Висока розумова активність здатна розвиватися тільки в діяльності, що викликає позитивні емоції, відсутність адаптації до невдач, статусу «гіршого». Успіх (неуспіх) суттєво впливає на мотивацію навчання. Поява потреби у гідному становищі в колективі однолітків, в сім’ї; підвищений інтерес до питання про «співвідношенні сил» у класі; прагнення уникнути ізоляції, обзавестися вірним другом. Підвищена стомлюваність. Відсутність авторитету віку; переоцінка своїх можливостей, реалізація яких передбачається у віддаленому майбутньому. Відраза до необґрунтованих заборон; сприйнятливість до промахів учителів. Вимогливість до відповідності слова і діла; підвищений інтерес до спорту. Фізіологічні особливості пубертатного віку визначають крайню емоційну нестабільність підлітка. Для того, щоб полегшити процес адаптації дітей у п’ятому класі автор інтегрованого курс пан Ігор Хворостяний рекомендує протягом першого тижня у школі навчити дітей таким цінностям: Я очікую, що ти зробиш усе можливе! Буде важко, али ми вчитимемося щодня! Ти завжди можеш стати краще, якщо практикуватимешся Те, що ти думаєш і відчуваєш – має для мене значення Коли тобі важко, твій мозок працює Будь добрим у своїх словах та діях Ми будемо багато читита! Я очікую, що ви будете командою! Ми будемо говорити про усі тріднощі, успіхи, можливості та обмеження у навчанні Я в захваті від того, що стану вашим вчителем! Використовуйте візуальні матеріали, щоб вмотивувати діток до нового навчального року, сповненого новими навчальними пригодами, командним духом та любов’ю до читання! Хай щастить!